Wednesday, March 08, 2006

Comentarii despre brandingul Cosmote, telefonie mobila si investitii ... Si o concluzie.


Articolul nr.1:
Arma cu doua taisuri a grecilor de la Cosmote (articol BUSINESS mag
La trei luni de la relansare, Cosmote a „aruncat“ pe piata o noua oferta tarifara pentru clientii prepay, care transforma telefonia mobila intr-un serviciu aproape gratuit: 2.000 de minute in retea, pentru doar trei euro pe luna. Care este insa strategia din spatele acestei oferte agresive de pret?... [continuare]

Articolul nr.2
Putin galben, va rog (articol BUSINESS mag)
Mai intai verde. Acum verde + galben. Dupa care, din nou, verde. Acesta este traseul coloristic al brandului Cosmote in Romania. De ce acest slalom?
Probabil ca nu a fost om de publicitate sau simplu cetatean care sa nu fi avut pe buze „Connex“ cand operatorul grec a inceput sa comunice in verde crud, acelasi pe care marca romaneasca il imbracase cu circa un an in urma. Miscarea a fost interpretata de specialisti in publicitate fie ca o eroare de strategie de brand, fie ca un act de curaj. „Cea mai mare gafa si, in acelasi timp, cea mai indrazneata miscare“, comenta atunci Cristina Oncescu, account director la agentia TBWA/Merlin, imediat dupa lansarea Cosmote in Romania. [continuare]

COMENTARII & CONCLUZIE:
In primul articol citim ca Orange si Connex au nu stiu cate milioane de utilizatori, iar Cosmote... 50 000. Cinci zeci de mii ! Adica astia-s toti. Mai citim ca asta, raportat la investitie/client inseamna:
  • Orange (cu 1 miliard EUR investit din '97-2005) = investitie de 140EUR/client,
  • Cosmote (350 milioane EUR investiti din 2000-2005) = 7 000EUR /client !!

Poate n'ati inteles bine: au bagat in fundu la utilizator sapte mii de euro ! Pai in primul rand, o sa-si scoata investitia prin 2994, ceea ce - daca ati citit articolul de mai jos, cu incalzirea globala - inseamna ca o sa am roaming pe lumea ailalta - iar in al doilea rand... FRATIOAREE, de 7 000EUR trimitea utilizatoru' direct in Maldive, la plaja si-l si suna sa-l intrebe cum e vremea, in plus ii mai dadea si bani de factura la mobil, pt ca utilizatorul cand se'ntorcea (eventually) din Maldive, ramanea abonat pe viata, frate, la compania care l-a trimis pe el si pe toata familia lui, cu prieteni cu tot, la plaja, nene !

Asta da, era strategie de marketing pe termen lung. Iar daca e sa ne mai referim si la al doilea articol, despre culorile vechi si noi ale brandului, cu verde si cu galben, mai mult verde, "un galben mai galben".... nu se poate sa nu observ cum intra in practica celebra inside joke (devenita acum mare proverb) cum ca in Romania, singurul lucru care nu e de cacat este pisatul.

Si le zic HAI sa fiti de... sanatosi.

No comments: